Storm Freddy

In maart 2023 raasde storm Freddy over Malawi. Er waren harde windstoten en hevige regenval, met als gevolg veel doden, gewonden, vermisten en heel veel schade. Ook Kwanjana, het dorp waarin For a Change werkt, werd hard getroffen. Op het moment van de storm kon For a Change Kwanjana niet bereiken omdat de weg onbegaanbaar was. Na verschillende pogingen is het uiteindelijk gelukt en kon de schade opgenomen worden. Veel huizen zijn beschadigd of ingestort, veel mensen zitten zonder eten en de weg naar Kwanjana is verwoest. Bekijk hier dronebeelden van de verwoestende impact van storm Freddy.

Plan van aanpak

Nadat de schade opgenomen is, is er een plan van aanpak gemaakt om Kwanjana weer op te bouwen.

Zoals te zien in het filmpje willen we ons in de hulpverlening richten op 3 zaken:

Eerste hulp pakketten: Veel mensen zijn alles kwijt geraakt, en hebben dus ook niets te eten. We willen mensen een pakket geven om in de eerste levensbehoeften te voorzien. Eén pakket kost 30 euro.

Repareren brug: Kwanjana is nu erg moeilijk bereikbaar, met alle gevolgen van dien. We willen fondsen werven om de brug te repareren, zodat we kunnen werken aan een duurzame oplossing. Bekijk hier hoe we dit onderdeel van het plan van aanpak gerealiseerd hebben.

Bouwen van huizen: eerder gebouwde huizen (zie hier) hebben deze cycloon doorstaan. We willen meer van deze huizen bouwen, zodat mensen een veilige woonplek hebben en in de toekomst de kans kleiner is dat hun huis instort onder zulke weersomstandigheden. Eén huis kost 3500 euro. Bekijk hier hoe we dit onderdeel van het plan van aanpak realiseren.

Eerste hulppakketten

Er is genoeg geld opgehaald om zo'n duizend families van een eerste hulppakket te voorzien. In dit pakket zaten onder andere voedsel en dekens. Hiermee is de eerste stap van ons plan van aanpak afgerond.