Een vrijwilliger aan het woord

1 juli 2020

Beste For a Change vrienden,

Mijn naam is Hilbert de Vos en ik woon in Tholen. Op dit moment ben ik activiteitenbegeleider in de gehandicaptenzorg bij de organisatie Adullam. Mij is gevraagd om een stukje te schrijven over hoe ik als vrijwilliger betrokken ben geraakt in de thuisfrontcommissie van stichting For a Change.

Het is allemaal begonnen ergens in januari 2019, toen Felix en Annemarie met verlof waren in Nederland en een presentatie kwamen geven in onze kerk in Tholen. Hier was ik erg van onder de indruk en besloot mee te gaan doen aan het kindsponserprogramma. Ik kreeg een lief jongetje toegewezen met de naam Isaki. Wat bijzonder om iets te kunnen betekenen voor deze jongen.

Een maand daarvoor had ik me aangemeld voor de werkvakantie van stichting Stéphanos. We zouden drie weken naar Malawi gaan voor verschillende bouwprojecten, maar ook om activiteiten met de kinderen te gaan doen. En hoe mooi zou het zijn om dan gelijk een bezoekje te brengen aan mijn sponsorkindje. We zijn dan toch in de buurt.. Zo gezegd, zo gedaan. Na wat over en weer contact met Annemarie en na wat geregel, hebben we tijdens de werkvakantie een bezoek kunnen brengen aan het project van For a Change en Isaki kunnen ontmoeten. Een onvergetelijke ervaring! Vooral het bezoek aan het lemen hutje met rieten dak waar Isaki in woont, samen met zijn ouders en wat geiten, heeft behoorlijk indruk gemaakt. Zo raakte ik bewogen met deze arme medemensen die in zulke armoedige omstandheden moeten leven.

Terug in Nederland had ik opnieuw een ontmoeting met Felix en Annemarie, en zij kwamen met de vraag naar mij toe om vrijwilliger te worden in het TFC team van de stichting. Dit leek me een mooie gelegenheid om zo indirect wat te kunnen betekenen voor deze arme mensen in Malawi. Maar het belangrijkste motief om de voortgang van de stichting te ondersteunen is, dat deze kinderen, naast scholing en voedsel, de mogelijkheid krijgen om Gods Woord te horen.