Even stilstaan

24 juni 2020

Laten we even samen stilstaan. Stilstaan bij wat er aan de hand is in deze wereld. Naast het coronavirus en alle maatregelen, demonstraties en verschillende meningen, horen we ook veel over racisme. Demonstranten vertellen ons dat het leven van onze donkere naasten ook telt. Helaas verlopen deze acties niet allemaal zo vredig en loopt het soms uit op vernielingen.

Laten we even stilstaan en reflecteren. Hoe staat het met ons? Hoe sta ik hier in? We zullen vanzelfsprekend zeggen dat onze donkere naaste ook meetelt. Maar moeten we niet eerlijk bekennen dat we soms ook denken dat Afrika er nooit komt? Dat een ‘zwarte’ eerder een verdachte is en dat wij blanken over het algemeen wat slimmer zijn?

Ook in ontwikkelingswerk worden er vaak te snel verkeerde conclusies getrokken. We denken dat we weten wat de mensen in Afrika nodig hebben en met veel wilskracht drukken we onze plannen overal doorheen. We zijn teleurgesteld als het plan niet werkt en trekken de conclusie dat ontwikkelingswerk niet werkt.

We zijn één ding vergeten. We zijn vergeten om even stil te staan. Vergeten om te luisteren naar de ander. Vragen te stellen. Ons te verdiepen in de situatie van onze Afrikaanse broeders en zusters. Om ons open te stellen voor de nood en de oplossing die de expert, onze Afrikaanse broeder of zuster, in deze situatie heeft.

Als stichting proberen we steeds even stil te staan. Stil te staan bij de nood en de oplossing van de mensen in Kwanjana. Het werk in Kwanjana wordt voornamelijk gedaan door Constantine en Felix. Beiden opgegroeid in een moeilijke situatie én eruit gekomen! We werken samen met het Actie Comité, onze groep experts in Kwanjana. Zonder hen zouden we zoveel minder informatie hebben en meer fouten maken. Zo mogen we samen, in kwetsbaarheid, schouder aan schouder, werken aan mogelijkheden voor mensen in Kwanjana. Samen, in alle kleuren van de regenboog!

Elke keer raakt me het leven van Jezus weer. Hoe Hij een voorbeeld was voor ons. Hoe hij de voeten waste van Zijn leerlingen. Het was niet gebruikelijk dat een Hebreeër dat deed, en zeker niet de Meester. Hoe Hij even stilstond en tijd nam om te praten met de Samaritaanse vrouw. Ook dat was tegen alle regels van cultuur en traditie.

Jezus riep ons op om Eén te zijn! Samen, in alle kleuren van de regenboog! Mogen we zo Jezus laten zien aan deze wereld, door samen, naast elkaar, even stil te staan, naar elkaar te luisteren en schouder aan schouder verder te gaan. Geen veroordeling. Samen met jouw sponsorkindje of samen met die asielzoeker uit de buurt, samen met het actiecomité. Voor God zijn we allemaal hetzelfde. We hebben allemaal Jezus nodig! En Jezus kwam naar deze wereld! Door Hem mogen we Jezus' voorbeeld volgen.