Een dag in Kwanjana

18 oktober 2019

De dag begint vroeg. Ik maak me klaar om naar Kwanjana te gaan. Ik heb zin om iedereen weer te zien. Ik ben benieuwd hoe de speeltuin eruit ziet en hoe het met de kinderen gaat.

Na 10 weken verlof in Nederland, ben ik weer terug op Afrikaanse grond. Zo net na het verlof, voel ik het verschil altijd extra goed. Ik ben blij en dankbaar dat we door middel van de stichting, deze twee werelden aan elkaar mogen verbinden. Het was fijn om het bestuur, sponsors en vrijwilligers te ontmoeten en samen stil te staan bij het werk.

We hebben een fijne verlofperiode gehad. Het was fijn om even afstand te doen van het werk en even bezig te zijn met andere dingen. We hebben Gods grote daden mogen zien en steeds ervaar ik weer dat we het werk alleen in afhankelijkheid van Hem kunnen doen! Hij geeft precies wat we nodig hebben, elke keer weer!

Nu wacht het werk in Kwanjana weer. Het bouwen van de huizen gaat door. De kinderen gaan naar school. Cynthia en Flora, onze onderwijsmensen, geven les. De moeders koken pap en lunch en terwijl dit alles aan de gang is, rijd ik Kwanjana binnen. Ik kom langs een gezin wat een nieuw huisje heeft gekregen. Enthousiaste, blije mensen zwaaien naar me. Ik rijd langs de basisschool. De kinderen roepen enthousiast: ‘a-For a Change’. Als ik bij het centre aankom, komt er al iemand naar me toe om mijn tas te dragen. Ik kijk snel even in de klas. De kinderen zijn het alfabet aan het oefenen.

Terwijl ik bij de moeders kijk die aan het koken zijn, ontmoet ik één van onze nieuwe sponsorkindjes. Het kindje is nog te jong om naar school te gaan, maar de situatie was zo hopeloos. We moesten iets doen. Ik verwelkom hen en de moeder is zo dankbaar. Mag God jullie zegenen, zegt ze. Dat wil ik ook met jou, als lezer, meegeven. Bedankt voor je betrokkenheid. Mag God je zegenen! Door het werk, wat we samen mogen doen, mogen we hoop geven. Alleen door Hem en met Hem! Mag God je zegenen, zodat we samen tot zegen mogen zijn, tot eer van Zijn Naam!

Aan het eind van de dag rijd ik terug naar huis. Het was fijn! Fijn om de kinderen te ontmoeten, om samen te zingen. Het was fijn om even te helpen met het koken van de rijst, samen met de moeders. Het was fijn om samen met de leerkrachten na te denken over de kwaliteit van het onderwijs en waar we kunnen verbeteren. Het was fijn om in Kwanjana te zijn!