Zegeningen en zorgen

6 januari 2023

Wat een zegening dat we een nieuw jaar mochten ingaan, het jaar 2023. Een nieuw jaar ook als stichting, met nieuwe plannen en nieuwe doelen. Als alles goed gaat, hopen we dit jaar de eerste vier lokalen van de nieuwe basisschool te kunnen bouwen. Wat een zegen! We hopen ook de projecten rondom gezondheidszorg en de landbouw uit te breiden. Zo zien we er naar uit om meer mensen en kinderen in Kwanjana te mogen helpen dit jaar, samen met vrijwilligers, sponsors, besturen en iedereen die bij For a Change betrokken is.

Maar ook 2023 is niet zonder zorgen. Zeker niet. Wat zien we ook in 2023 weer de gebrokenheid van deze wereld met al het lijden en verdriet wat er kan zijn. Het verdriet van de moeders die in het afgelopen jaar hun kindje zijn verloren. De zorgen rondom de cholera uitbraak, de grootste uitbraak sinds 10 jaar en waar al meer dan 400 mensen aan gestorven zijn.  De overheid heeft besloten dat de scholen in de grote steden gesloten moeten blijven om verdere besmettingen zoveel mogelijk te voorkomen. Kwanjana ligt net buiten Blantyre en hoeft niet gesloten te blijven. Toch zijn er ook in Kwanjana besmettingen, ook in gezinnen van sponsorkinderen, wat best zorgelijk is. We hebben besloten om toch de school open te houden. Als de kinderen niet naar school gaan, is er nog steeds kans dat ze thuis besmet worden. En bovenal is er thuis geen eten. De honger is groot op dit moment. De nieuwe mais is geplant, maar het eten van de vorige oogst is op en veel mensen hebben nauwelijks te eten. Als de kinderen naar school komen, weten we zeker dat ze 2 voedzame maaltijden per dag krijgen bij het center wat de kinderen ook helpt om een betere weerstand te krijgen. We bidden bovenal dat de Heere ons zal beschermen en het open laten van de scholen en het center niet zal leiden tot meer besmettingen. Hij staat overal boven, ook in 2023!