Verbondenheid

21 juni 2019

Na weer enkele weken op Malawische bodem te verkeren, zijn we weer in het ritme van het Afrikaanse leven gekomen. Vroeg naar bed, op tijd eruit. Gingen we in T-shirts weg, nu zijn de truien hier onmisbaar. Terwijl het in Nederland tropisch warm is, is het hier erg koud, vooral ’s morgens en ’s avonds. Maar als de zon doorkomt, is het ook weer snel aangenaam buiten.

Na weken in Nederland geweest te zijn en in presentaties over het werk en de kinderen verteld te hebben, is het goed om het werk weer te zien en hier weer aan de slag te gaan.

Maar wat is er veel gebeurd in de afgelopen weken, er is hier veel werk verzet! Vooral op de kleuterschool is er veel veranderd. De kinderen hebben allemaal een mooi uniform aan, de klas heeft tafeltjes en stoeltjes, de muren zien er vrolijk uit en wanneer we een poosje in de klas zijn, kunnen we horen en zien hoeveel de kinderen in de afgelopen weken geleerd hebben. Zonder problemen zeggen ze het alfabet op, de dagen van de week en kunnen ze tellen. Wat is het mooi om te zien hoe deze kinderen ontwikkelen. En wat is het mooi om daarmee de verbondenheid te zien die er is tussen Malawi en Nederland. We hebben betrokkenheid mogen ervaren tijdens de activiteiten en presentaties, een warm hart voor het werk wat we mogen doen en een groeiend aantal sponsors zodat meer kinderen naar school kunnen. En dan hier weer te zien welke uitwerking dat heeft. Wat een verschil het maakt in het leven van een kind om naar school te gaan en voedzaam eten te krijgen. Hoe een groep kleuters ons tegemoet komt rennen en vrolijk omhelst als we aankomen. Wat een prachtig werk om te doen en wat mooi dat de verbondenheid met Nederland er is.

Ook tussen vrijwilligers in Malawi en in Nederland groeit die verbondenheid en dat is mooi om te zien. Als we alle vrijwilligers hier een kaart en een kleinigheidje geven van de vrijwilligers uit Nederland, is de blijdschap te zien en te horen. Wat moedigt een kaartje van waardering hen aan en wat voelen ze zich op zo’n manier ook weer gewaardeerd. Ze kunnen niet wachten om een kaartje terug te schrijven aan onze Nederlandse vrijwilligers. Het is fijn om zo mensen hier en in Nederland aan het werk te zien, in verbondenheid, om armoede te verslaan, stap voor stap!