Het begon allemaal met een droom

9 december 2019

Het begon allemaal met een droom. Ooit in mijn leven wilde ik een keer naar Afrika. Ooit wilde ik met eigen ogen zien hoe het daar is. Je hoort zoveel verhalen over organisaties die daar werkzaam zijn, over armoede en rampen, over twijfels en vragen waar je je geld aan moet geven als westerling en of je wel écht geld moet geven, want gebeurt er wel het juiste mee? Zoveel vragen waar ik geen antwoord op wist. En omdat ik daar juist wel op een antwoord op wilde, was het mijn wens om dit zelf te gaan zien en ontdekken in Afrika. Die kans heb ik gekregen!

Voor mijn opleiding Social Work moest ik een minor volgen. Er waren veel mogelijkheden om deze minor in te vullen. Eén daarvan was een onderzoek doen in het buitenland. De eis was om twaalf weken stage te lopen bij een organisatie die aansluit bij het werkgebied van een sociaal werker. Tijdens die periode was het de opdracht om een onderzoek te verrichten naar een zelf gekozen onderwerp. Ik zag hierin mijn ultieme kans om te gaan naar een werelddeel waar ik al jaren van droomde: een ontdekkingsreis naar Afrika!

Maar ja, Afrika is groot en waar ga je dan precies heen? Gelukkig kende ik iemand die een organisatie had in Malawi. Ik had nog nooit van het land gehoord, en wat de organisatie allemaal precies deed wist ik niet. Maar waarom zou ik niet gewoon een berichtje doen en er achter komen? Zo gezegd zo gedaan. En ja hoor, na veel contact over en weer, verdieping in de organisatie en het land was het zo ver en kon ik samen met een vriendin/studiegenoot de tassen in gaan pakken en het vliegtuig pakken richting Malawi!

Zo ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij stichting For a Change, in Malawi. De twaalf weken zijn voorbij gevlogen en ik mocht heel veel leren van het land, de mensen, de cultuur, de armoede en de zorg voor elkaar. Maar ook vooral dat God ook daar in dat verre land om ziet naar Zijn volk en ons oproept vanuit Zijn woord om naar onze naasten om te zien! Ik heb mogen ervaren dat wij westerlingen het zo goed hebben, maar tegelijk zo slecht door al de weelde die ons vaak doet vergeten om dankbaar te zijn. De gave van delen is een groot goed. En ik werd er mee geconfronteerd dat de mensen in Malawi, in dat arme land, dat beter konden dan ik! Dit deed mij inzien dat ik te veel gehecht was aan spullen. Dat ik het vanzelfsprekend vond dat ik alles had wat mijn hartje begeerde. Dat ik het heel gewoon vond dat ik altijd naar school ben geweest, dat ik er zelfs om mopperde omdat ik er niet altijd zin in had. Dat ik het normaal vond dat mijn ouders geld betaalde voor goed eten en een dak boven ons hoofd. Dat ik het vanzelfsprekend vond dat ik een baan had. Maar dit alles is niet vanzelfsprekend! En daar moest ik tijdens deze reis achter komen.

Het onderzoek wat wij deden ging over jeugdwerkloosheid. Een groot merendeel van de jeugd is werkloos. Ook voor de toekomst is de kans op een baan klein. Hier zijn allemaal oorzaken voor. Een belangrijk punt hierin wat ik wil benoemen is onderwijs. De meeste kinderen krijgen weinig of slecht onderwijs. Hierdoor ontwikkelen ze minder goed en is het ook moeilijker om later op een juiste manier geld te verdienen. De kans om in armoede te blijven is groot. Daarnaast komt dat er niet altijd de juiste voeding is, hierdoor kunnen kinderen zich minder goed ontwikkelen en ook minder goed concentreren op school. Omdat dit generatie op generatie vaak al zo gaat en de juiste middelen en kennis ontbreken, zijn er organisaties die hierin willen ondersteunen. For a Change is er daar één van. Het werk wat zij mogen doen is erg dankbaar werk en het is ook heel hard nodig! Toen ik hoorde dat er sponsors nodig waren voor kinderen, wist ik dat het mijn plicht was om hier aan bij te dragen. Door de juiste aandacht, voeding en onderwijs zie je de kinderen gewoon stap voor stap ontwikkelen en genieten van de kans die zij krijgen. De kans die ze krijgen doordat er in Nederland mensen zijn die hen willen sponsoren! Soms beseffen wij zelf niet eens goed wat dit voor deze kinderen betekend. Ik kan je zeggen dat dit voor hen heel veel betekend. De kans op een betere toekomst wordt hierdoor vergroot. We mogen dankbaar zijn dat wij de mogelijkheid krijgen om deze kinderen bij te staan. We hebben het niet voor het zeggen waar we worden geboren, of wij in Nederland geboren worden of in Afrika. De wetenschap dat God naar een ieder omziet en door Zijn Woord de opdracht geeft onze naasten bij te staan, maakt dat wij gelijk zijn en allemaal dezelfde kansen behoren te krijgen.

Door dit alles kan ik nu zeggen dat ik dankbaar ben dat ik een tijd heb mogen doorbrengen in Malawi en stichting For a Change zo beter heb mogen leren kennen. Boven alles ben ik dankbaar dat ik op deze manier antwoorden mocht krijgen op mijn vragen en een beter beeld heb gekregen van een ontwikkelingsland. Iedereen kan iets doen voor zijn naasten, op welke manier dan ook. For a Change biedt ons de mogelijkheid om hulp te bieden aan kinderen en alle andere inwoners van het dorp Kwanjana. Doormiddel van een gift of het sponsoren van een kindje. Ik kan je door eigen ervaring zeggen, het is geen zonde van je geld, er wordt op een verantwoorde manier mee om gegaan! Deze mensen verdienen het!