Een vrijwilliger aan het woord

15 juni 2020

Mij is gevraagd om een blog te schrijven over het werk als vrijwilliger bij stichting For a Change. Ik zal me even voorstellen: Ik ben Joanneke Zandee, 39 jaar oud en woon in Waarde. Ik werk bij Cottelli Podologie en Schoenen in ’s-Gravenpolder.

Toen de stichting is opgericht, ben ik vrijwilliger geworden. We waren toen met een hele club samengekomen om plannen te maken. We zijn nog met een clubje overgebleven. Ik vind het mooi en leuk om vrijwilligerswerk te doen en we weten waar we het voor doen. Als we dan foto’s zien met de blije en dankbare gezichtjes van de kinderen en de mensen in Kwanjana! Wij leven hier in rijkdom en dat is in Malawi wel anders, daar leven de mensen in armoede en wat is het dan mooi om iets voor de mensen daar te mogen betekenen! Mooi dat er ook een school is voor de kinderen in Kwanjana en het sponsorprogramma. Wat ik zoal doe als vrijwilliger is meehelpen met acties die georganiseerd worden. Zoals laatst met de moederdagactie. En als de kaartenactie er is, help ik met kaarten plakken, dus eigenlijk van alles wat!

Ik vind het mooi om te zien hoe de mensen daar hun werk in afhankelijkheid van God mogen doen! Ik ben zelf 3 keer in Malawi geweest en ik heb toen gezien en meegemaakt hoe de mensen daar leven en van het weinige wat ze hebben ook nog delen. Niets is teveel en wat zijn de mensen vriendelijk en gastvrij! Daar kunnen wij als Nederlanders nog iets van leren. Dat vond ik zo ontzettend mooi om te zien! Ik hoop zeker nog eens een keer terug te gaan. Als ik daar ben, voel ik een bepaalde rust en geen stress. Wij leven hier met de klok en zij met de tijd… dat is echt een verschil!

Ik wens Felix & Annemarie en Constantine & Marianne, Gods zegen en kracht toe om hun werk te doen. En dat we hier in Nederland ook aan de mensen daar mogen denken en voor hen bidden. En we hopen dat we nog lang vrijwilliger mogen zijn!

Door de coronacrisis zijn veel dingen niet door kunnen gaan en we hopen dat het snel weer mogelijk zal zijn om acties te doen. Vergeet uw bestelling niet te doen voor vaderdag 😊.