Een verhaal van hoop

2 december 2021

16 november 2021 was een heel bijzondere dag. 16 kinderen van de kleuterschool stonden te stralen in hun toga’s en zijn ‘afgestudeerd aan de kleuterschool’ en hopen in januari naar de basisschool te gaan. Ze lieten zien en horen wat ze in de afgelopen jaren geleerd hebben. Dit is zo’n moment wat je niet snel vergeet, wat je ogen vult met tranen, en je hart met blijdschap. Dit is zo’n dag dat je terugkijkt en ziet hoe de kinderen gegroeid zijn, ontwikkeld zijn, en hoe de verhalen van 16 kinderen zonder hoop, veranderd zijn in verhalen van hoop. En het is niet alleen een verhaal, we zien die hoop ook in hun ogen.

Zoals bij onze lieve Eneless. Een klein meisje dat binnenkwam in 2018, als één van onze eerste sponsorkindjes. We herinneren haar nog goed: mager, met ontstoken ogen en met heel weinig energie. Het grootste deel van de ochtend, als ze bij For a Change was, lag ze op de mat, op de grond. Ze kon ook niet goed eten. Een meisje zonder hoop, haar moeder zonder hoop, ogen zonder hoop.

Maar.. er kwam een sponsor voor Eneless. We brachten haar voor een onderzoek naar het ziekenhuis, waar ze medicijnen kreeg. Langzaam maar zeker begon ze op te knappen en door de voedzame maaltijden die ze dagelijks krijgt, begon ze er steeds gezonder uit te zien. Na cycloon Idai, werd een nieuw huis voor hen gebouwd. Eneless heeft 3 jaar op onze kleuterschool les gekregen en wat hebben we haar zien ontwikkelen! Ze ziet er gezond uit, met een goed gewicht en veel meer energie. Ze kan tellen, haar naam schrijven, letters herkennen en nog veel meer. Haar ogen zijn weer gevuld met hoop. Omdat er een sponsor in haar leven kwam, die dagelijks een verschil maakt. Eneless is één van de kindjes die er misschien niet meer zou zijn, als ze geen hulp gekregen zou hebben. Daarom was het op die dag zo’n ontroerend moment, toen we haar zagen staan, in haar toga. Stralend, haar ogen gevuld met hoop. Onze ogen gevuld met tranen en ons hart met blijdschap.

Ze heeft nu vakantie en we zoeken haar op bij haar huisje. Ze zit samen met haar moeder op de veranda. En we vragen haar moeder hoe zij zich voelt, nu Eneless naar de basisschool hoopt te gaan.

"Ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Ik kan niet vertellen hoe dankbaar ik ben voor de hulp die Eneless krijgt. Wat is haar leven veranderd! Ze ziet er zo gezond uit en krijgt elke dag goed te eten. Ze krijgt altijd hulp als er gezondheidsproblemen zijn. En waar ik ook heel blij mee ben, is dat ze elke dag uit de Bijbel hoort vertellen. Ik had nooit verwacht dat ik de toekomst van Eneless hoopvol tegemoet zou kunnen zien. Maar we hebben nu hoop dat Eneless bij leven en welzijn een zuster zal worden.

En ik kan het bijna niet geloven, maar dat betekent dat Eneless de eerste in onze familie zal zijn die zal gaan studeren en hopelijk afstuderen. Ik weet niet hoe we zonder For a Change zouden moeten leven en ik zal altijd een tekort aan woorden hebben om For a Change, de sponsor van Eneless, en bovenal de HEERE te kunnen (be)danken."