Een nieuw bestuurslid

11 november 2021

Mijn naam is Leo Scander, werkzaam als arts in het Queen Elizabeth Central Hospital in Blanytre, Malawi. Ik ben in 2021 afgestudeerd aan Kamuzu University of Health Sciences, met een Bachelors degree in Medicine and Surgery. Begin 2021 begon ik te werken bij het Ministerie van Volksgezondheid als Intern Medical Officer, vanaf nu heb ik tien maanden van mijn stage erop zitten. Voorafgaand heb ik ook met Partners in Health gewerkt als een medische stagiair in geestelijke gezondheidsgerelateerde problemen in het Neno District Hospital. Momenteel werk ik parttime bij de Kamuzu University of Health Sciences als anatomie-instructeur in medische basiswetenschappen.

Als junior arts moet ik rouleren in alle aangewezen afdelingen, waaronder; AETC (ongevallen- en noodtraumacentrum), interne geneeskunde, pediatrie, chirurgie en verloskunde en gynaecologie. Het is een hele uitdaging omdat we elke dag veel patiënten zien met verschillende soorten ziekten. Werken in een omgeving met weinig middelen is één van de uitdagingen waarmee we elke dag worden geconfronteerd, we praten dan over het niet beschikbaar zijn van essentiële medicijnen, niet genoeg diagnostische apparatuur, personeel enz. Naast dit alles, moet je de beschikbare middelen gebruiken om allerlei soorten ziekten te diagnosticeren en de ziekten te behandelen.

Ik ben in het medische veld terecht gekomen met als doel deel uit te maken van gemotiveerde gezondheidswerkers die altijd geïnspireerd zijn om verandering te brengen in hun gemeenschappen in Malawi. Een andere motivatie kwam van mijn grootmoeder. Ze heeft altijd in mij geloofd en tot nu toe enorm gesteund. Ik dank de Almachtige God altijd voor haar steun. Ze heeft altijd benadrukt dat ze een gelukkig mens zal zijn als ze mij ziet dienen in mijn gemeenschap en in mijn land in het algemeen bij allerlei gezondheidskwesties.

Hoe ben ik lid geworden van For Change?

Ik ben altijd geïnteresseerd geraakt in kinderen en het roteren op de kinderafdeling heeft mijn interesse vergroot.                     Mijn collega stelde me begin 2021 voor aan deze liefdadigheidsorganisatie, waar ik bij mijn eerste ontmoeting vrijwillig meedeed aan gezondheidschecks voor de kinderen uit de Kwanjana-gemeenschap. Ik was opgewonden toen ik zag wat de organisatie doet door de levens van kinderen uit Kwanjana te verrijken. Toen ik de kans kreeg om één van de bestuursleden te worden, aarzelde ik niet, maar toonde interesse en gelukkig werd ik geselecteerd. Bij alle gezondheidscontroles hebben we de gezondheidsstatus van de kinderen beoordeeld en gezondheidsvoorlichting aan de ouders/verzorgers gegeven over veelvoorkomende ziekten, over hoe deze herkend kunnen worden en ook hoe belangrijk het is om vroeg naar het ziekenhuis te komen als hun kind ziek is.

We zijn erin geslaagd om zieke kinderen te identificeren die tijdens deze gezondheidscontroles spoedeisende zorg nodig hadden en hebben ze doorverwezen naar een gezondheidscentrum voor verdere zorg.

Ik heb genoten van elk gezondheidsprogramma dat werd georganiseerd door een hardwerkend team van For Change en het was erg nuttig.

Ik heb ook gewerkt met de organisatie ‘Lighted Path Malawi’ als secretaresse en videograaf, een liefdadigheidsorganisatie gevestigd op het platteland van Blanytre, bijvoorbeeld het dorp Mfura in Chileka en ook in stedelijk gebied zoals de krottenwijk in Ndirande, in 2013/2014. Ik heb geholpen bij het maken van documentaires die geld binnenhalen voor de aanleg van waterpompen en de crèche, eten en kleding. http://.www.alightedpath.org/

Als bestuurslid zal ik mijn best doen om de kinderen van Kwanjana en de omliggende gemeenschappen te helpen om hun gezondheid te beschermen door door te gaan met gezondheidscontroles, gezondheidseducatie te geven voor zowel de kinderen als hun ouders en de gemeenschap in het algemeen te ontwikkelen op het gebied van gezondheid .