Een kijkje bij Gribeter thuis

3 februari 2021

De eerste corona-steunpakketten zijn uitgedeeld. De gezinnen van alle sponsorkinderen (71) hebben een pakket gekregen. Ook het gezin waar Gribeter uit komt, heeft een pakket ontvangen. Vandaag nemen we een kijkje bij Gribeter thuis om te zien en te horen wat deze hulp voor hen betekent in deze moeilijke tijd.

Bij het huis van Gribeter aangekomen, treffen we vader, moeder, Gribeter en haar jonge broertje aan. Zo’n bezoek drukt ons weer even met de neus op de feiten. Want wat leven deze mensen in grote armoede… een klein huisje, geen golfplaten om het huis te beschermen, maar een grasdak. Er zitten gaten in de kleding die ze aanhebben. En er wordt honger geleden. Dagelijks. Maar gelukkig is dat sinds de noodhulp veranderd.

Soms vergeet je deze dingen. Als je Gribeter op school ziet, in haar mooie uniform, waar ze 2 voedzame, gezonde maaltijden per dag krijgt en goed onderwijs ontvangt, dan vergeet je wel eens een beetje waar onze kinderen vandaan komen. Uit de armste gezinnen van Kwanjana. En daarom is het goed om hen regelmatig op te zoeken in hun thuissituatie. En te beseffen dat een sponsor werkelijk een groot verschil maakt in het dagelijks leven van deze kinderen. Maar ook dat er nog veel werk te doen is...

We vragen de ouders van Gribeter welk verschil het corona-steunpakket heeft gebracht, in hun gezin. “Voordat we het steunpakket kregen, hadden we honger hier thuis, want we hadden maar één maaltijd per dag. We hadden geen genoeg geld om meerdere keren per dag te eten, dus deden we zonder ontbijt en lunch en aten we alleen ’s avonds. We zijn altijd erg blij dat Gribeter goed te eten krijgt als ze naar school gaat, maar met het sluiten van de scholen kon dat ook niet meer. Wat een opluchting was het toen For a Change ons vertelde dat we allemaal een corona-steunpakket kregen. Vol met de eerste levensbehoeften. We kunnen nu 3 keer op een dag eten. En dat maakt zo’n verschil. Vooral voor de kinderen. Het doet zoveel pijn om te zien dat je kinderen honger hebben en je hen geen eten kunt geven. Maar nu hoeven we ons ’s avonds geen zorgen te maken of we onze kinderen de volgende dag wel iets te eten kunnen geven, want we hebben genoeg. Ook met de zeep zijn we heel blij, zeker met de corona epidemie, nu ze adviseren om vaak handen te wassen. We zijn zo dankbaar voor de hulp die we gekregen hebben, het maakt echt een heel groot verschil in ons dagelijks leven. We vragen de Heere om stichting For a Change te leiden en te zegenen, voor al het werk wat ze in ons dorp doen, zonder ook maar iets terug te verwachten. Ze brengen echt een verandering in heel veel gezinnen hier, zeker ook nu in deze moeilijke tijd. Ons gebed is dat de Heere hen zegent en ook alle sponsors die deze corona-steunpakketten mogelijk hebben gemaakt.”

Als je dat zo aanhoort, word je stil en slik je de tranen die je voelt komen weg. Wat een zegen om zo gebruikt te mogen worden en een verschil te maken in het leven van mensen, kinderen, gezinnen, die dagelijks de strijd tegen armoede aan moeten gaan. Wat een zegen dat er zoveel mensen zijn in Nederland die de mensen in Kwanjana een warm hart toedragen, en steeds weer bereid zijn om met hen te delen. Namens Gribeter, haar ouders, en alle andere gezinnen die we blij mochten maken: ‘Duizendmaal dank, voor die uitgestoken hand!’