EEN DRUPPEL OP EEN GLOEIENDE PLAAT

7 februari 2019

Zo’n 4 jaar geleden werd de naam ‘For a Change’ bedacht. Logo’s werden ontworpen, kernwaarden geformuleerd, een Facebook-pagina werd aangemaakt, kortom: For a Change kwam van de grond. Een hoofd vol dromen, plannen en ideeën.

We zijn nu 4 jaar verder. In het ziekenhuis in Nguludi liggen er patiënten op matrassen geschonken door For a Change. Een druppel op een gloeiende plaat. Voor die ene patiënt een wereld van verschil.

In Kwanjana rijden de vrachtauto’s, auto’s en fietsen over een brug. Het initiatief kwam van For a Change. Een hele kleine verandering in het hele probleem rondom de infrastructuur in Malawi. Een groot verschil voor de mensen in en rondom Kwanjana.

Er is een nieuwe kleuterschool in Kwanjana. Achttien kindjes komen elke dag naar school. Twee blijven er nog even thuis en hopen in september te starten, ze waren nog wat jong om goed mee te komen. Achttien kindjes van de miljoenen die in armoede leven. Het lijkt een hopeloze situatie, maar voor dat ene kind een wereld van verschil.

Elke werkdag gaat de For a Change-auto richting Kwanjana. Bij het Meeting & Knowledge Center wachten de vrijwilligers al. Sommige kindjes zijn al vroeg aanwezig. Anderen komen wat later binnen druppelen. Terwijl de moeders samen met de vrijwilligers uit het dorp de pap aan het koken zijn, wordt er binnen een Bijbelverhaal verteld. De kinderen luisteren aandachtig. Spelletjes in de kring, liedjes leren, leren tellen, samen spelen.

Minimaal één keer in de week komt het team bij elkaar en vergaderen we over vervolg stappen. Hoe kunnen we nog beter helpen. Hoe kunnen we nog meer investeren in deze kinderen.

Stap voor stap gaan we verder. Stap voor stap een verandering brengen. We bidden om hulp en leiding.

Samen kunnen we armoede stap voor stap verslaan. Een druppel op een gloeiende plaat, maar voor die ene persoon een wereld van verschil.