Dankbaarheid

31 augustus 2022

Dankbaar, dat woord komt de afgelopen dagen verschillende keren in me op. Wat ben ik dankbaar dat ik op dit moment in Malawi van betekenis mag zijn en de mensen mag ontmoeten. Ik heb kennis gemaakt met de veldwerkers. Wat zetten zij zich iedere dag ontzettend in voor de gemeenschap hier en wat krijgen ze daar veel voor terug. Een beleefde knik, stralende ogen, gevulde magen en er wordt zoveel liefde gegeven en ontvangen. Wat mogen zij dit werk met een dankbaar hart doen, ook al is het niet altijd even makkelijk.

Ook heb ik kennis gemaakt met het team wat zich onder andere inzet voor het onderwijs. Leerkrachten met passie en zoveel liefde. Wat zijn we als stichting dankbaar voor zulke fijne onderwijzers die zich inzetten voor zoveel kinderen! Moeders die iedere schooldag voor de lunch zorgen. En dat voor alle sponsorkinderen!

En dan… donkere ogen kijken me aan. Maar ik zie ze glimmen. Glimmen van blijdschap. Blijdschap omdat er een verandering in hun leven is gekomen. Zoveel kinderen die dankzij een sponsor nu onderwijs, eten, drinken en kleding krijgen, maar ook vooral veel liefde. Ook al zeggen zij het niet met woorden, het is aan alles te merken hoe dankbaar zij zijn!

Zoveel kinderen, allemaal hebben ze aandacht nodig. Een groeiend aantal kinderen heeft speciale aandacht nodig en wat is het mooi dat ook daarin ontwikkelingen mee te maken. De komende tijd hoop ik mee te denken om het speciaal onderwijs verder vorm te geven. Wat fijn dat er ook naar de behoeften van deze kinderen wordt gekeken. Maar ook naar die van de ouders. Niet elke ouder begrijpt dat hun kind anders is, dat is niet altijd eenvoudig.

Wat is er veel werk te doen in Kwanjana, maar wat is ook gebed hard nodig voor iedereen die zich elke dag inzet hier in Malawi. Dankbaarheid overheerst als ik bedenk dat er zes jaar geleden nog niets was. Wat is er ontzettend veel gedaan, wat is de stichting enorm gegroeid, wat maken ze veel positieve ontwikkelingen door. En dit alles in afhankelijkheid van God, daarom Hem in de eerste plaats, dank!