COVID-19 in Malawi

15 december 2020

Vandaag schrijft één van onze bestuursleden uit Malawi over het coronavirus hier. Hij is een dokter in Malawi en heeft zijn eigen kliniek. Hij schrijft welke invloed het coronavirus in Malawi heeft en wat het voor hemzelf betekent als dokter.

Malawi ligt in het Zuid-Oosten van Afrika en heeft ongeveer 18 miljoen inwoners.

COVID-19 heeft Malawi niet overgeslagen. Ook in Malawi zijn er een heel aantal mensen besmet geraakt met het virus en ook meerdere mensen gestorven. En ook aan andere dingen in Malawi is te zien dat het coronavirus ook een stempel op Malawi heeft gedrukt. Op vliegvelden worden mensen gescreend, alle scholen zijn 5 maanden dichtgeweest, er gelden speciale richtlijnen voor gezondheidsmedewerkers, en voordat een gebouw of winkel betreden wordt, moeten eerst handen gewassen worden. Zo zijn er verschillende interventies vanuit de overheid om de bevolking te beschermen tegen het coronavirus.

Op dit moment zijn er gelukkig weinig besmettingen. Hier is een afbeelding te zien van vandaag, waarop te zien is hoe het virus in Malawi verspreidt.

Het nieuwe coronavirus heeft Malawi wel ontwricht achtergelaten. Als we kijken naar de economie zien we dat veel mensen die een business hebben, het niet gemakkelijk hebben. Er zijn onvoldoende inkomsten in Malawi, de buitenlandse valuta is gedaald en businesses hebben het moeilijk. Er zijn minder vacatures en ook hebben veel mensen voor lange tijd onbetaald verlof gekregen van hun werkgever. Zij hebben dus geen enkel inkomen. Ook is er een toename van onveilige abortussen wat er weer voor zorgt voor een toename van medische items en medicijnen. Een ander groot probleem zijn de tienermeiden die nu vroeg trouwen en zwanger worden. Wanneer deze meiden naar school gingen, hadden ze een doel en was er minder kans voor hen om uitgehuwelijkt te worden of vroeg te trouwen. Maar nu is dat een groot probleem. Vooral in de dorpen zien we veel jonge meiden die zwanger zijn en die dus ook hun school niet zullen afmaken.

Ook beschermingsmiddelen voor mensen in de zorgen waren niet voldoende in Malawi. Gelukkig waren er veel internationale organisaties die beschermingsmiddelen aan Malawi geschonken hebben. Daarnaast blijft het belangrijk dat Malawianen zichzelf, hun dierbaren en hun gemeenschap blijven beschermen. Gelukkig weten de meeste mensen in Malawi de tekenen & symptonen van het coronavirus. En daarnaast zijn veel Malawianen die het coronavirus hadden, hersteld van het virus zonder speciale medische zorg. Hoewel er nog geen specifiek medicijn tegen COVID-19 is, speelt een goede immuniteit een grote rol. Veel is er nog steed onbekend over het coronavirus. Maar wat wel is opgevallen, is dat mensen uit de dorpen, die beter afstand konden houden en geen handen schudden, minder getroffen werden dan de mensen in de steden.

Voor mij als dokter was en is het ook een spannende tijd. We weten hoe het virus overgedragen kan worden en dat zorgt dat veel dokters hun dagelijks werk met vrees verrichten, alhoewel de angst nu wel minder wordt, nu we meer gewend raken aan de pandemie en meer weten over COVID-19. Ik ben er van overtuigd dat de angst die bij gezondheidswerkers heerste, heeft bijgedragen aan de dagelijkse dienstverlening, vooral op de intensive care-afdelingen, waar meer gevaar voor de patiënten is. In mijn eigen praktijk heb ik altijd geprobeerd om voldoende afstand van de patiënten te houden, een goed mondkapje te dragen en vaak handen te wassen. Tot nu toe heeft de Heere mij beschermd voor het coronavirus en is het ook in Malawi veel meegegeven. Ik hoop en bid dat dit zo zal blijven!