Bestuurslid uit Malawi klimt in de pen

19 september 2019

Dit keer een blog van een bestuurslid uit Malawi: Bright Khaneni. Hij is de secretaris van ons Malawiaans bestuur. Als secretaris zorgt hij ervoor dat het bestuur goed functioneert, dat belangrijke zaken besproken worden en dat beslissingen effectief gemaakt en ook uitgevoerd worden.

‘Ik ben erg blij dat ik een bestuurslid van het For a Change bestuur ben. Op deze manier kan ik op een goede manier meehelpen om armoede in Malawi stap voor stap te verslaan. We mogen dit doen in afhankelijkheid van God en in samenwerking met de kerk, de school, de gemeenschap en andere organisaties. Ik vind de visie van stichting For a Change altijd heel mooi, omdat het streeft naar een blijvende verandering. Vaak zie je dat hulp die gegeven wordt, voor een korte termijn is. Maar wij proberen een blijvende verandering te brengen, wat meer tijd kost, maar uiteindelijk de mensen zelfstandig zal maken. We proberen daar al heel vroeg mee te beginnen op de kleuterschool bijvoorbeeld. We zien de kinderen daar nu al veranderen door het onderwijs wat ze krijgen. Wat zal het mooi zijn om hen straks als onafhankelijke volwassenen te zien, die voor zichzelf en hun gemeenschap kunnen zorgen. Het is ook mooi om te zien dat ouders en het actie comité steeds meer het belang van onderwijs inzien. Dat is een vorm van een blijvende verandering. Natuurlijk zijn er ook altijd moeilijke kanten aan het werk wat we doen. We zouden zo graag nog veel meer kinderen en mensen willen helpen, want er zijn zoveel problemen in Kwanjana. Maar dan moeten we ons steeds weer voorhouden: stap voor stap. Ook in mijn eigen werk zie ik dat terug. Ik ben dokter en kom elke dag ook veel problemen tegen. Maar ik weet ook dat er mensen zijn die hier niet kunnen komen, omdat ze geen geld hebben of omdat ze niet genoeg kennis hebben over ziektes en daarom niet snel genoeg naar een dokter gaan. Elke dag sterven mensen, ook door gebrek aan kwaliteit in de gezondheidszorg, en door een tekort aan medicijnen. De bevolking groeit ook door, wat ervoor zorgt dat er minder dokters beschikbaar zijn voor de groeiende populatie. Maar ook in mijn werk is het een zegen om mensen te kunnen helpen. En met die kennis kan ik ook weer iets voor de stichting betekenen. Mijn wens is dat For a Change mag groeien en steeds meer mensen uit Malawi zal helpen om uit de cirkel van armoede te komen!