Vreugde

26 augustus 2019

Het is alweer even geleden dat we deur bij deur het hele dorp rond gingen. De hevige regenval was voorbij en de zon brandde op mijn huid. Huisje na huisje was er ellende te zien. Sommige mensen sliepen samen met de varkens onder een stukje plastic. De nood was enorm.

Ik herinner me nog goed, dat we bij één van de gezinnen aankwamen. Ze waren net pompoen en maïs aan het eten. We werden hartelijk verwelkomd en we kregen een stuk van de pompoen. Middenin de ellende hadden deze mensen niet vergeten om te delen. Te delen met iemand die meer dan genoeg heeft. Ik zal het niet zomaar vergeten. Te kunnen delen terwijl je niks hebt.

Ondertussen hebben we noodhulp mogen geven aan de 250 getroffen gezinnen in Kwanjana. Het was een mooi en ontroerend moment! We zijn nog een stap verder. Er wordt nu hard gewerkt aan de bouw van 20 nieuwe huizen. De eerste twee zijn klaar en de sleutels zijn overhandigd aan de gezinnen. Wat een vreugde! Wat prachtig dat we samen mogen delen en zoveel vreugde mogen brengen aan twintig gezinnen in Kwanjana.

Het is zo mooi om te zien dat de gezinnen nu in een goed gebouwd huis wonen. Ze zijn, menselijker wijs gesproken, beschermd tegen hevige regenval en natuurgeweld. Ze hoeven zich geen zorgen te maken om hun huis. Een klein stukje armoede is verslagen. Bij de overhandiging van de sleutel, werden de woorden uit Johannes 14 gedeeld. Het is een zegen om een goed huis te hebben. Nog belangrijker is een woning in de hemel!

Wat een vreugde als we samen mogen delen van wat we hebben. Wat een vreugde dat we nu de vruchten van het werk mogen zien. Wat een vreugde dat deze gezinnen nu in een goed huis mogen wonen. Maar wat een vreugde zal het zijn als we zeker mogen zijn van een woning in de hemel. Waar geen armoede, geen nood en geen rampen meer zijn.