Vrijwilliger aan het woord

20 mei 2020

Er is mij gevraagd een blog te schrijven over het vrijwilligerswerk bij For A Change. Mijn naam is Anne Monster, 30 jaar oud, getrouwd met Tom en wonend in Oud-Beijerland. Ik werk als verpleegkundige in het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam.

Al lang voordat For A Change werkelijkheid werd, wist ik van de droom die Annemarie koesterde en later leerde ik ook Marianne kennen. Twee enthousiaste bevlogen vrouwen met heel veel passie voor de mensen in Malawi en een groot hart voor hun naasten. Later kwamen daar twee geweldige mannen bij die net zo enthousiast en vol passie waren. Ik heb gezien hoe ze vanuit niks een prachtige stichting hebben opgezet en daadwerkelijk een verschil kunnen maken! Ik vind het prachtig om dit te zien en heb erg veel respect voor de wijze waarop For A Change werkt.

Toen mij gevraagd werd of ik vrijwilliger wilde worden bij de stichting, hoefde ik daar dan ook niet lang over na te denken. Aangezien de meeste vrijwilligers grotendeels in Zeeland wonen, was het voor mij soms wat lastig om uit te zoeken welke taak het beste bij mij zou passen en waar ik bij kon aansluiten. Ook vanwege mijn onregelmatige werk was het een beetje zoeken naar wat praktisch en efficiënt was. (Lekker Nederlands..;-)

Inmiddels hebben we dat met elkaar gevonden en mag ik de sponsorpost verzorgen voor de stichting. De eerste post is een aantal weken geleden op de bus gegaan. Foto’s van de sponsorkinderen in een prachtig glitterlijstje. Meer dan 50 blijde, trotse gezichtjes straalden me toe vanaf de foto’s. En juist dan besef je hoe belangrijk het is dat er mensen zoals de mensen van FAC blijven opstaan voor recht en gerechtigheid in de wereld. Dat er mensen zijn die hun hart laten raken door de armoede die ze zien. Dat er mensen zijn die opstaan en op weg gaan in de hoopvolle verwachting dat God hen voor zal gaan. Dat er mensen zijn die een verschil maken en zich niet laten ontmoedigen door de omstandigheden.

Op het moment van schrijven is er ook in Nederland veel angst en onzekerheid. Over de hele wereld heerst er angst en onzekerheid. Mensen worden ziek, economieën storten in, alle zekerheden die we opgebouwd hebben vallen weg. En toch… wij mogen weten; Onze God is trouw, Zijn plannen falen niet. In Malawi niet en in Nederland niet.

Ik hoop nog heel lang deel te zijn van deze prachtige stichting en nog veel post te mogen doorsturen.