Samen

13 december 2023

Afgelopen weken is het verschillende keren door m'n gedachten gegaan, dat je ontwikkelingswerk niet alleen kunt doen. Maar dat je juist samen zoveel kunt bereiken. En wat is het ook mooi, als je hand in hand, dingen mag bereiken, samen!

Zo was het met de bouw van de school, de brug, de weg, de huizen. Allemaal dingen die je nooit alleen kunt doen, maar waar je door samenwerking zoveel mooie dingen voor elkaar kunt krijgen. Wie kan alleen meer dan 40 huizen bouwen? Wie kan alleen een weg repareren? Dat is een haast onmogelijke taak, maar samen met onze sponsors en alle mensen die met de bouw hebben geholpen, konden we dit realiseren. Met een resultaat waar we stil van worden. Wat hebben we dit jaar veel mogen bereiken!

Dat je samen veel kunt doen, viel me ook op bij het organiseren van de sponsorpost. Wat een samenwerking, met de leerkrachten, die ervoor zorgden dat alle werkjes door de kinderen werden gemaakt, een andere leerkracht die alle kinderen op de foto zette en zelfs de tuinmannen hielpen mee om alles in goede banen te leiden. Het bracht een blijde glimlach op m'n gezicht. Wat mooi dat we dit zo samen mogen doen.

Zo ook het organiseren van de uniformen en de kleding die elk kind krijgt. Zoveel werk, wat bijna niet alleen te doen is, maar zo mooi als je het samen kunt doen. Samen met de leerkrachten, samen met een bestuurslid dat tweedehands winkels langsgaat als ze hier in Malawi is. Met als eindresultaat stralende gezichtjes!

Samen het Kerstprogramma in elkaar zetten en oefenen. Samen zorgen dat de kinderen elke dag te eten krijgen. Samen zorgen dat mensen in Nederland presentaties kunnen beluisteren en meer over het werk kunnen horen. Samen mensen vinden die ons helpen om het werk in Malawi te kunnen blijven uitvoeren. Samen armoede stap voor stap verslaan.

Ik denk aan de spreuk: Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Zeker met ontwikkelingswerk, dat kun je nooit alleen doen. Je hebt elkaar zo hard nodig, want samen bereik je meer, kun je meer realiseren en het geeft ook meer vreugde. Samen, maar bovenal met de hulp van God. Dat staat ook zo duidelijk in de Bijbel: Zonder Mij kunt gij niets doen (Johannes 15:5). En daarom, met Gods hulp, hopen we stap voor stap, samen, armoede te kunnen blijven verslaan! Doe je ook mee?