Aan het begin van het nieuwe jaar

10 januari 2024

Wat kunnen er veel gedachten door je heengaan aan het begin van het nieuwe jaar. Wat staat ons te wachten in het jaar 2024? Blijdschap, verdrietige dingen? Wij weten het niet.

We kunnen ons soms zorgen maken. Zouden we wel genoeg financiƫn hebben dit nieuwe jaar? Kunnen we de projecten die we gepland hebben wel door laten gaan, met de devaluatie, de onstabiliteit van de Kwacha en de inflatie? Zouden we wel genoeg nieuwe kind-sponsors kunnen vinden voor de kindjes die een sponsor zo hard nodig hebben? En zal de overheid ons wel op tijd leerkrachten sturen, om met onze eigen basisschool te kunnen starten deze maand? En zal er dit jaar weer zoveel honger zijn? Of een cycloon?

Als we het nieuws zien, kan de angst ons verlammen. De ene oorlog volgt de andere oorlog op. Orkanen, overstromingen en andere natuurrampen volgen elkaar op. Hoe kan er weer vrede komen?

Misschien zijn we ziek, hebben we psychische zorgen of hebben we een dierbaar iemand verloren. Wat kan de toekomst donker en onzeker zijn. En wat kunnen we licht wensen. Licht om de weg te kunnen zien. Wijsheid om het juiste spoor te gaan.

Ik vond zo'n mooi stukje voor aan het begin van het nieuwe jaar:

Ik zei tot de man die stond bij de ingang van het jaar: "Geef mij een licht opdat ik veilig het onbekende tegemoet kan treden". En hij antwoordde: "Ga de duisternis in en leg je hand in de hand van God, dat is beter voor je dan licht en veiliger dan een bekende weg".

Johannes 14 :5 en 6a

Thomas zeide tot Hem: Heere, wij weten niet, waar Gij heengaat; en hoe kunnen wij den weg weten?  Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven.

Als Hij ons dit jaar leidt, dan is het goed, hoe de weg dan ook gaat.

Gezegend nieuwjaar toegewenst!