Noodhulp in Kwanjana

21 februari 2020

In Malawi hebben de mensen de laatste jaren steeds vaker een tekort aan voedsel, vooral in de dorpen. 80% van de bevolking woont in dorpen en is afhankelijk van zelfvoorzienende landbouw vanwege armoede. De meeste boeren kunnen zich geen landbouwmachines veroorloven om hun landbouw te intensiveren. Daarom bezocht stichting For a Change ook dit keer de families in Kwanjana om te zien hoe de situatie dit jaar was. Kwanjana is één van de dorpen dat getroffen was door de gevolgen van cycloon Idai vorig jaar. De cycloon liet veel mensen in het gebied dakloos achter en met een slechte oogst vanwege de overstromingen.

Daarom heeft stichting For a Change voedselhulp gegeven aan ouderen, vrouwen die borstvoeding geven en zwangere vrouwen. Totaal hebben 372 huishoudens geprofiteerd van de voedselhulp. Tijdens het geven van de noodhulp werd er door een bestuurslid een stuk uit de Bijbel gedeeld met de mensen. Hij sprak met hen over Markus 4: 35 waar de discipelen bevreesd waren door de storm en ze de Heere Jezus moesten opwekken uit de slaap. Toen de Heere Jezus opstond, sprak Hij tot de storm en was het stil. Hij relateerde deze boodschap aan de situatie waar de mensen in Kwanjana nu in verkeerden. Ook zij waren in nood. Zij moesten hetzelfde doen als de discipelen, roepen tot God. Alleen Hij kan dingen veranderen en hulp schenken. In de storm en ook in de honger. Hij vertelde hen dat ze geen geloof moesten hechten aan hekserij, maar alleen in God moeten geloven. Hekserij komt van de duivel en kan ons nooit helpen. Maar als we God aanroepen in geloof, wil Hij ons horen, net als de discipelen. Het is belangrijk om elkaar lief te hebben. Zo gingen deze mensen weer naar huis, niet alleen met voedsel om te eten, maar ook met de woorden van Hem, Die zegt dat Hij het Brood des levens is. De mensen gingen verblijd naar huis. Het was heel mooi om dit te mogen doen.

Stichting For a Change mag zo een lichtje in het dorp Kwanjana zijn, door Gods Woord te delen, te helpen met ontwikkelingswerk, noodhulp, dagopvang voor kinderen, het geven van onderwijs en het stimuleren van het ontwikkelen van talenten onder de jeugd. Zij kunnen hun werk doen, omdat er in Nederland steeds weer mensen bereid zijn om te delen van wat zij hebben.