Gezondheidscheck in Kwanjana

16 mei 2022

Als arts is het altijd mijn passie geweest om anderen te helpen. Daarom probeer ik zoveel mogelijk verdienstelijk te maken in het dorp. Wonen in een land met beperkte gezondheidszorg en waar het grootste deel van de bevolking verspreid is over het platteland, maakt het een uitdaging voor individuen en hun families om regelmatig gezondheidscontroles te ondergaan. Daarom vind ik het leuk om vrijwilligerswerk te doen bij For A Change tijdens hun jaarlijkse gezondheidschecks in Kwanjana.

Gezondheidscontroles worden meestal op zaterdagochtend gedaan. De dag begint met ophalen bij het centrale ziekenhuis in Blantyre. Ik vind het leuk om met het team te reizen in plaats van er zelf heen te gaan, omdat het me de kans geeft om te kletsen met de andere artsen en medische studenten. Omdat we allemaal in verschillende delen van het ziekenhuis werken en elkaar zelden zien, zijn de gezondheidscontroles ook een gelegenheid om nieuwe vrienden te maken. Ik vind het geweldig om de medische studenten hun ervaringen te horen delen en te horen hoe het er op de medische school aan toe gaat.

De reis naar Kwanjana duurt meestal ongeveer 20-30 minuten, afhankelijk van het verkeer. We worden altijd verwelkomd door een warme glimlach van het personeel en een grote groep verlegen en nieuwsgierige kinderen van verschillende leeftijden. Onze laatste gezondheidscheck die plaatsvond op 30 april was behoorlijk druk. We hadden 120 kinderen, de grootste groep die we ooit hebben gehad. Samenwerken met de medische studenten is altijd leuk. Ze checken de vitale functies en laten de moeders vervolgens op een ordelijke manier in de rij staan ​​om door een arts te worden gezien. Het zag ernaar uit dat het een lange dag zou worden, maar het lukte ons om alle kinderen voor de middag te zien. De gezondheidscontroles zijn heel gunstig voor de gemeenschap omdat ze veel aandoeningen aan het licht brengen die de moeders als klein beschouwen, b.v. huidaandoeningen, oorinfecties en allergieën in het oog. De noodzakelijke actie die ondernomen moet worden, noteren we meestal in hun dossier/gezondheidspaspoort. Het is zeer lovenswaardig dat For A Change vervoer organiseert om deze kinderen naar het ziekenhuis te brengen. Maar we zien het ook als een kans om ouders aan te moedigen om goede gezondheidszorg te zoeken.

De dag wordt altijd afgesloten met een heerlijke maaltijd die wordt bereid door het team van Kwanjana. Ik zou ze ten zeerste aanbevelen om een ​​cateringbedrijf te starten, omdat hun eten gewoon absoluut geweldig is.

Er gebeurt zoveel in Kwanjana en er is altijd iets nieuws als ik ze bezoek. Het is mijn wens dat de Heere het For a Change-team zal willen zegenen voor het werk dat ze doen in het verspreiden van liefde en vreugde aan de mensen van Kwanjana. Ze hebben de kinderen van Kwanjana echt hoop gegeven op een mooie toekomst.