De groei van Zijn Koninkrijk

11 april 2024

"Zijn Koninkrijk laten groeien in het hart van de kleintjes", is de uitspraak die elke ochtend in mijn hoofd opkomt als kleuterleidster. In de warme omgeving van een kleuterschool leren kinderen niet alleen ABC en 123, ze maken ook kennis met waarden die hun karakter en wereldbeeld vormen. Bij For a Change geloven we in het stimuleren van groei op alle vlakken, vooral voor kinderen uit kwetsbare gezinnen. Een van de belangrijkste pijlers van onze aanpak is het overbrengen van Gods Woord. Ik wil graag vertellen hoe dit heeft bijgedragen aan de positieve opvoeding van de kinderen in Kwanjana.

Kinderen al jong kennis laten maken met geloof, heeft een grote impact en legt de basis voor een toekomst vol hoop en veerkracht. Als leerkracht bij stichting For a Change is het niet alleen een werkplek voor mij en een leerplek voor de kinderen, het is ook een thuis waar we in ons dagelijks leven vasthouden aan Gods woorden. Elke ochtend voordat we met onze dagelijkse lessen beginnen, hebben we een moment met de leerlingen waarin we een Bijbelverhaal vertellen en daarna leren we een Bijbelvers uit ons hoofd, gebaseerd op de thema's waar we mee bezig zijn.

De impact van het onderwijzen van Gods Woord reikt veel verder dan de grenzen van het klaslokaal. Als kinderen deze lessen toepassen in hun leven, is deze positieve verandering merkbaar in hun families en gemeenschappen. De meeste ouders zijn in staat om uit te leggen hoe hun kinderen zich thuis gedragen en dat ze bidden wanneer ze gaan eten of slapen. Ze delen hun pas ontdekte waarden met broers, zussen, ouders en buren en creƫren zo een golf van vriendelijkheid en compassie die zich wijd en zijd verspreidt. Op deze manier dragen de zaden van hoop die in de kleuterschool zijn gezaaid, vruchten in de levens van ontelbare anderen.

Bij For a Change geloven we dat onderwijs niet alleen gaat om het overbrengen van kennis, maar om het voeden van het hele kind - geest, lichaam en ziel. Door Gods Woord te onderwijzen aan kinderen, waarvan de meesten uit gebroken gezinnen komen, bieden we hen meer dan alleen kennis. We bieden hen een fundament van geloof, waarden en hoop dat hen hun hele leven zal ondersteunen. Samen streven we naar een betere toekomst vol liefde, medeleven en eindeloze mogelijkheden.