Blijdschap en afscheid

29 juli 2019

Wat een geweldig moment was het om 11 van onze kleutertjes in hun toga te zien! Klaar om naar standard 1 (groep 3) van de basisschool te gaan. Wat hebben ze veel geleerd in het afgelopen jaar. Bijzonder om te zien hoe ze in een jaar veranderd zijn. Wat geweldig om te zien hoe ze het alfabet op kunnen zeggen, hoe ze (in het Engels!) verschillende Bijbelteksten op konden zeggen. Om te zien hoe sommige kinderen veranderd zijn van huilende, verlegen kleuters, in kleuters die nu antwoord in de klas durven geven en zichtbaar genieten van wat ze op school leren. Toen de oudergesprekken in de afgelopen weken plaatsvonden, gaven ook alle ouders aan dat ze echt verandering in hun kind zagen, in kennis, in gedrag, in gewicht. De ouders waren ontzettend positief over de kleuterschool en over de leerkracht. Wat is dat mooi om te horen. Ook op de dag dat de kinderen die naar standard 1 gaan, hun diploma kregen, stond de blijdschap en trots op de gezichten van ouders en oma’s te lezen. En wat voel je je dan als veldwerker ook gelukkig, om zo het geluk van de ouders en hun kinderen te zien. Wat is het mooi dat je dan als een schakel gebruikt mag worden, om deze kinderen een toekomst te mogen bieden in de maatschappij. Om te zien hoe het leven van deze kinderen verandert, doordat er sponsors in Nederland zijn, die aan deze kinderen denken. Dan gebeurt het op zo’n morgen, dat er een traan van blijdschap over je gezicht rolt, bij het zien van die stralende kindersnoetjes en de trotse, blijde ouders. We hebben altijd geloofd dat een sponsorprogramma en onderwijs geven aan kinderen echt werkt, maar om zo al de impact na één jaar te zien… dat stemt tot verwondering en geeft ons hoop om door te gaan met ons werk, stap voor stap!

Het is ook wel moeilijk om deze kinderen naar een andere school te laten gaan en een beetje los te laten. Want hoe zal dat gaan met een andere leerkracht, in een klas met heel veel kinderen en weinig schoolboeken? Gelukkig hoeven we ze niet helemaal los te laten, want ze hopen elke dag naar het center te komen om te eten en om extra begeleiding te krijgen waar dat nodig is en ook om uit Gods Woord te horen. En dat is ook ons gebed, dat de kinderen alles wat ze geleerd en gehoord hebben uit Gods Woord met hen mee mogen nemen, ook wanneer ze naar de basisschool gaan. Alle kinderen die afscheid namen, kregen een kinderbijbel met daarin de wens uit psalm 119: Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad. Dat is onze grootste wens, voor elk kind!