Noodhulp 2023

Wanneer we Kwanjana binnen rijden, zien we overal mais. Bijna elke dag regent het, een zegen voor alle gewassen. Maar als we goed kijken, valt ons op dat er twee verschillende soorten mais lijken te zijn. Donkergroene en lichtgroene. Al snel weten we de reden hiervan. De mensen die donkergroene mais op hun land hebben staan, hebben kunstmest gebruikt. Deze mais ziet er goed en veelbelovend uit. De mensen die de lichtgroene mais op hun land hebben staan, die er heel wat minder mooi uit ziet, kunnen geen kunstmest betalen.

Het is een hele moeilijke tijd in Malawi, ook voor de mensen in Kwanjana. Na cycloon Ana hebben de meeste mensen niet veel kunnen oogsten, omdat een deel van de oogst verwoest is. De prijs van mais is op dit moment ontzettend hoog. En de prijs van de kunstmest is enorm gestegen, de meeste mensen kunnen dat niet betalen, dus zaaien ze mais, zonder kunstmest te gebruiken, met de wetenschap dat de oogst waarschijnlijk weer tegen zal vallen. Het vooruitzicht is niet goed, en mensen lijden. Ze hebben honger, en geen hoopvol uitzicht voor dit jaar.

We stoppen onze auto en nemen een kijkje bij familie Moffat.

Ze heeft 3 zakken mais kunnen oogsten vorig jaar april. Dat is weinig. Dat is genoeg voor 3 maanden, voor hun gezin. Terwijl ze mais voor het hele jaar nodig hebben. Andere jaren konden ze nog wel eens wat van hun mais verkopen, maar nu wisten ze al dat ze niet eens genoeg zouden hebben voor hun eigen gezin. Nadat hun eigen mais op was, zo rond juli, kon ze nog wel wat werkjes hier en daar doen, waarvan ze dan elke keer weer een beetje mais kon kopen. Maar in oktober is de honger begonnen. Het werk werd steeds minder, de mais steeds duurder en het eten steeds minder. Gelukkig begon het mangoseizoen wat hen deze maanden geholpen heeft om te overleven. Elke dag aten ze gekookte mango’s als lunch of avondeten. En dat was dan hun eten voor die dag. Maar de mango’s worden steeds minder, en de honger steeds groter. We kunnen het ons bijna niet voorstellen. Al een paar maanden overleven op mango’s. En dan geen geld te hebben om kunstmest te kopen voor de volgende oogst. Want de prijs is enorm gestegen,  twee jaar geleden was kunstmest €21,- vorig jaar €40,- en dit jaar is het gestegen naar €75,-. De meeste mensen hebben dus geen kunstmest gebruikt dit jaar en weten niet wat de nieuwe oogst hen zal brengen. De regen is goed dit jaar, dus het is hun gebed dat ze daardoor toch nog wat zullen kunnen oogsten.

En dan is er ook nog cholera in Malawi, ook in Kwanjana. Door besmet water, of besmet eten. De meeste mensen weten de adviezen wel. Handen wassen met zeep en chlorine in het water doen. Maar bijna niemand doet dat. Niet omdat ze dat niet willen, maar omdat ze dit niet kunnen betalen. Geen geld voor eten is geen geld voor zeep. Geen geld voor chlorine. Geen geld voor hun gezondheid.

We bezoeken nog enkele families. En bijna overal horen we dezelfde schrijnende verhalen. Geen mais meer, de mango’s raken op, geen kunstmest, geen chlorine. We horen de hopeloosheid, maar ook hoe ze bidden tot God, waar hun enige hoop vandaan kan komen. Hoe uitzichtloos alles ook schijnt te zijn. Met een brok in onze keel rijden we Kwanjana uit. Wat zullen we zeggen? Onze hulp is van de Heere, Die hemel en aarde gemaakt heeft. Zouden we ook dit jaar weer fondsen kunnen vinden voor ons geliefde mensen in Kwanjana? Met alle financiële zorgen, devaluaties, oorlogen en crisissen wereldwijd? De Heere weet het. We geven de mensen uit Kwanjana een stem, zodat hun roep gehoord wordt. Help ons alstublieft, ook dit jaar!

Het mooie van wanneer we deze pakketten uitdelen, is dat we ook altijd Gods Woord kunnen delen, met het gebed dat ook dat vrucht mag dragen in hun harten.

Wilt u ook een gezin in Kwanjana helpen?

Door de gestegen kosten kost een compleet pakket nu €40,-.

Voor veel gezinnen is zo'n pakket werkelijk een verschil tussen leven en dood.

We willen 500 families helpen met een overlevingspakket waar voedsel, zeep en chlorine in zitten. We willen hen 1 keer noodhulp geven in januari en 1 keer in februari, zodat ze deze moeilijke maanden kunnen overleven. Elk jaar is het weer van onschatbare waarde voor de mensen, om deze moeilijkste maanden tot aan de oogst te kunnen overbruggen. Voor sommigen werkelijk een verschil tussen leven en dood.Als we deze pakketten uitdelen, is het zo mooi en waardevol dat we Gods Woord ook kunnen delen. Met het gebed dat ook dat vrucht mag dragen in hun harten.

Helpt u ook een gezin in Kwanjana door deze moeilijke maanden heen? Klik hier om een donatie te doen. Alvast heel erg bedankt!

Update 6 February 2023

Vandaag hebben we de eerste noodhulp voor dit jaar mogen geven. Toen we aankwamen bij het center zaten er al heel veel mensen op ons te wachten. We zijn begonnen met gebed en het lezen van een Bijbelgedeelte uit Mattheus 7, waar we daarna nadachten over vers 9. Wij als mensen willen onze kinderen het beste geven, maar de Heere geeft nog zoveel meer, niet altijd zoals wij graag willen, maar Hij weet wat het beste voor ons is.

We hebben hen opnieuw gewezen op de gevaren van cholera en ook hoe ze de chlorine kunnen gebruiken. We hebben hen gewezen op het gebruik van natuurlijke mest, wat goed gebruikt kan worden, zeker wanneer de kunstmest zo duur is. Het is daarnaast ook beter voor het land.

Daarna hebben we de voedselpakketten uitgedeeld. Wat een blijdschap onder de mensen. Wat is dit een verademing voor hen in deze moeilijke tijd. Iedereen die hieraan bijgedragen heeft, heel hartelijk dank! Een grote zegen voor de mensen in Kwanjana! May God bless you!