Kleuterschool

Als stichting vinden we het erg belangrijk om te investeren in onderwijs. Onderwijs is ontwikkeling. Door onderwijs kunnen mensen uit de cirkel van armoede komen. We geloven dat daar de basis ligt om uiteindelijk zelfvoorzienend te worden. Daarom is het belangrijk om vroeg met goed onderwijs te beginnen, zodat er sprake is van een goede basis. Kleuteronderwijs is niet verplicht in Malawi, maar wij geloven, na ook een uitgebreid onderzoek gedaan te hebben, dat het wel heel belangrijk is. Omdat er in Kwanjana geen goede kleuterschool is, zijn we een kleuterschool gestart in ons Meeting & Knowledge Center in Kwanjana. Op dit moment geeft Cynthia, onze kleuterjuf, 5 ochtenden per week les aan 24 kleuters. En in september is er een onderwijsassistente bij gekomen, die helpt met het werk in de klas en kinderen, die dat nodig hebben, extra aandacht geeft.

De kinderen krijgen les uit de methode ‘Little by Little’. Deze methode is speciaal gemaakt voor kleuteronderwijs in Malawi en sluit goed aan bij de belevingswereld van de kinderen. Het is ons doel om de kleuters kwalitatief goed onderwijs te geven en hen zo voor te bereiden op de eerste groep van de basisschool.

Maar onderwijs is niet het enige wat ze nodig hebben. Deze kinderen, die in ons kind-sponsor-programma zijn opgenomen, komen uit de armste gezinnen in Kwanjana. Veel van hen komen met een lege maag naar school. Daarom krijgen ze aan het begin van de morgen pap en aan het einde van de morgen lunch, zodat we zeker zijn dat de kinderen voldoende en gezond te eten krijgen en zich daarom ook beter kunnen concentreren op school. De ouders/verzorgers van de kinderen helpen mee met koken en schoonmaken. Zo dragen zij ook verantwoordelijk voor hun kinderen.