Kleuterschool

Als stichting vinden we het erg belangrijk om te investeren in onderwijs. Onderwijs is ontwikkeling. Door onderwijs kunnen mensen uit de cirkel van armoede komen. We geloven dat daar de basis ligt om uiteindelijk zelfvoorzienend te worden. Daarom is het belangrijk om vroeg met goed onderwijs te beginnen, zodat er sprake is van een goede basis. Kleuteronderwijs is niet verplicht in Malawi, maar wij geloven, na ook een uitgebreid onderzoek gedaan te hebben, dat het wel heel belangrijk is. Omdat er in Kwanjana geen goede kleuterschool is, zijn we een kleuterschool gestart die intussen bestaat uit 3 klassen en kunnen we ook onderwijs geven aan kindjes die extra zorg nodig hebben.

We werken op de kleuterschool met verschillende thema's.  Het is ons doel om de kleuters kwalitatief goed onderwijs te geven en hen zo voor te bereiden op de eerste groep van de basisschool.

Maar onderwijs is niet het enige wat ze nodig hebben. Deze kinderen, die in ons kind-sponsor-programma zijn opgenomen, komen uit de armste gezinnen in Kwanjana. Veel van hen komen met een lege maag naar school. Daarom krijgen ze aan het begin van de ochtend pap en aan het einde van de morgen lunch, zodat we zeker zijn dat de kinderen voldoende en gezond te eten krijgen en zich daardoor ook beter kunnen concentreren op school. De ouders/verzorgers van de kinderen helpen mee met koken en schoonmaken. Zo dragen zij ook verantwoordelijkheid voor hun kinderen.