Het coronavirus voor mensen in Kwanjana

22 april 2020

Waar een maand geleden nog bijna niemand in Kwanjana over het coronavirus had gehoord, klinkt het woord ook daar steeds vaker. Zeker nu de president een lockdown wil instellen, heeft het coronavirus voor steeds meer mensen consequenties.

We gaan op bezoek bij Ivy Bester, één van onze leden van het Actie Comité. Na het wassen van onze handen, zitten we netjes op 1,5 meter afstand, om haar wat vragen te stellen.

Wat betekent het coronavirus voor je?

Het coronavirus roept angst op. In het begin leek het nog iets wat ver bij ons vandaag was, bij mensen uit China of Europa, zeker toen er nog geen enkel geval in Malawi bekend was. Maar nu er ook in Malawi mensen zijn met het coronavirus, roept het bij velen van ons angst op. Zeker als we horen hoe ziek je er van kunt zijn en hoe het kan verspreiden. Het zou zo erg zijn als het hier zou komen. Het ziekenhuis is een heel eind bij ons vandaan en we hebben geen dokter in het dorp. Het is een soort onzichtbare vijand. Er ging een verhaal rond dat er iemand uit Zuid-Afrika was die het coronavirus had en de overheid had die persoon naar Thyolo gestuurd (Thyolo is een district in Malawi, Kwanjana is een plaats in Thyolo). En wat denk je dat er gebeurt? Een gezin hier uit de buurt krijgt bezoek van een oom uit Zuid-Afrika. Mensen werden bang en ook boos. Ze zeiden dat hij hier weg moest. Andere mensen uit dat huis werden vermeden. Als zij water kwamen halen bij de pomp, ging iedereen weg. We voelen ons kwetsbaar en daarom maakt het coronavirus ons bang.

Welke consequenties heeft deze tijd van het coronavirus voor jezelf?

Ik heb een kleine business en maak vissnacks. Twee dagen in de week is er markt, waar bijna iedereen uit het dorp naar toe gaat. Die dagen maak ik geen snacks, maar de andere dagen wel, omdat er dan op de markt niet veel te koop is. Maar nu heeft de overheid besloten dat er elke dag markt moet zijn, om te voorkomen dat er veel mensen tegelijk op één plaats zijn. Daarom verkoop ik nu bijna niets, omdat mensen nu vaker naar de markt gaan. Dus ik heb nu bijna geen inkomen. Gelukkig hebben we net geoogst, zodat we wel te eten hebben.

Wat zou het voor jullie betekenen als de lockdown ingesteld zal worden?

Dat betekent dat mijn business nog slechter zal gaan. En verder zal het ons vooral beperken in de vrijheid om ergens heen te gaan. Eerst dachten we allemaal dat je dan alleen nog in je huis mocht blijven en nergens meer heen mocht, maar gelukkig mag je nog wel naar buiten. Anders wordt het wel heel moeilijk om in ons huisje te blijven, zeker met de kinderen.

Waar hoor je het nieuws over het coronavirus?

We horen het vooral via de radio. En wat andere mensen met ons delen.

Hoe bescherm je jezelf en je familieleden?

We hebben een emmer water neergezet bij de deur. Als er mensen langskomen laten we hen eerst hun handen wassen en zelf wassen we ook vaker onze handen. Ook de kinderen proberen we dat te laten doen, maar zij denken er vaak niet aan. Als ze ergens zijn wezen spelen, moeten ze eerst hun handen wassen als ze thuis komen. Ivy lacht even: ‘Dat betekent dus wat extra keren naar de pomp lopen om water te halen, maar dat hebben we er wel voor over. We hopen bovenal dat de Heere ons wil beschermen in deze tijd, want we kunnen zelf niet veel doen. Maar als de Heere ons beschermt, is het goed!’