Gevolgen van cycloon Freddy

1 mei 2023

Als ik deze blog schrijf, ben ik onderweg van Malawi naar huis. Ruim drie weken ben ik in Malawi geweest. Het was niet lang nadat cycloon Freddy veel leed, verdriet en verwoesting had aangericht. Als we in de eerste week van mijn verblijf besluiten om naar Kwanjana te gaan, word ik geconfronteerd met de gevolgen van de overstromingen. Hieronder beschrijf ik hoe dat ging:

Afgelopen dinsdag 11 april hebben Felix en ik geprobeerd naar Kwanjana te gaan. Helaas is dat niet gelukt vanwege flinke regenbuien. Met eigen ogen heb ik gezien en ervaren hoe gevaarlijk het is om met regenachtig weer naar Kwanjana te gaan nadat Freddy veel kapot gemaakt heeft. Met de auto van de vrij steile helling de brug op vraagt stuurmanskunst en voorzichtigheid als het glibberig is. De auto past maar net op de brug, dus als je 20 cm naar links of naar rechts glijdt, kom je tot stilstand op of tegen een pilaar van de brug. Dat ging nu gelukkig goed. Aan de overkant van de brug zaten we al snel in de slip en kwamen niet ver naar boven. Dat betekent maar één mogelijkheid en dat is achteruit terug de brug op. Op glibberige grond is dat ook nog gevaarlijker dan vooruit erop. Maar dat ging, met de nodige voorzichtigheid, ook goed. Dan met een vaartje over de brug en door de putten en over de hobbels met gang proberen boven te komen. Helaas, ook dat lukte niet en halverwege de helling kwamen we niet meer verder. Dus opnieuw maar één mogelijkheid en dat is achteruit terug met als gevolg dat we in een diepe put tot stilstand kwamen met de bodem van de auto op de grond. In de stromende regen hebben we het water wat afgevoerd en met een schep wat stenen losgewrikt om die achter de wielen te leggen waardoor wat meer grip ontstaat. Ja, dat is gelukt na verloop van tijd. Dus achteruit en met gang een zijpaadje in om te draaien en dan maar terug naar huis. Dus weer over de brug en aan de andere kant proberen boven te komen. Helaas kwamen we ook daar weer vast te zitten. Dan is er maar één mogelijkheid en dat is terug richting de brug en opnieuw met een vaartje proberen boven te komen. Ook dat is mislukt. Ondertussen kwamen er als uit het niets 6 mannen om te helpen. Zij hebben wat zand op de ‘weg’ gestrooid om wat meer grip te krijgen. Uiteindelijk is het gelukt en zijn we, zonder in Kwanjana te zijn geweest, weer naar huis teruggereden.

Het is slechts één van de gevolgen van de cycloon. Als we ruim een week later, met droog weer, opnieuw richting Kwanjana gaan, lukt het wel. We hebben een aantal gezinnen bezocht waarvan de huizen helemaal of gedeeltelijk waren ingestort. We zijn onder de indruk van de veerkracht van de mensen. Want veel van wat verwoest was, is weer al opgebouwd. Helaas is cement veel te duur, dus worden de huizen opnieuw opgebouwd of gerepareerd met stenen die met modder worden ‘gemetseld’. Dat betekent wellicht bij opnieuw langdurige regen ook opnieuw schade en instortende muren. Wat zijn we blij en gezegend dat ‘onze’ gebouwen en de 40 huizen die door For a Change zijn gebouwd geen noemenswaardige schade hebben opgelopen. Dat geeft moed om hiermee door te gaan als er weer voldoende financiële middelen beschikbaar zijn. Met de wetenschap dat er nu 640 huizen in Kwanjana veel schade hebben opgelopen en de brug naar Kwanjana ook gerepareerd moet worden om Kwanjana goed en veilig bereikbaar te maken, hopen we dat er genoeg geld wordt gedoneerd om de wederopbouw weer ter hand te kunnen nemen.