Één jaar For a Change basisschool
20 augustus 2025
Het eerste jaar van ons bestaan als For A Change Primary School is een feit. We vragen meneer Banda, onze schooldirecteur, hoe hij het eerste jaar heeft ervaren.
Laat ik beginnen met onze successen, antwoordt hij. Allereerst leven de leerkrachten van For A Change Organization in een zeer rustige omgeving dankzij de beveiliging die For A Change Organization heeft ingesteld. Leerkrachten zijn er zeker van dat eigendommen veilig zijn en tot nu toe is er geen enkel geval van diefstal geregistreerd binnen onze woonomgeving.
Als we naar de school zelf kijken, hebben we een zeer hoge en indrukwekkende mate van vertrouwen kunnen registreren van de onderwijsinspecteurs en -adviseurs na het uitvoeren van enkele routinecontroles door middel van onderwijs- en leersupervisie. For A Change Primary School heeft zich in een aparte klasse gemanoeuvreerd en is niet te vergelijken met welke school dan ook in Mountain View Education Zone.
Een andere zegen is dat de leerkrachten van For A Change door wederzijdse interactie en samenwerking zo goed met andere medewerkers van For A Change Organization kunnen opschieten, waardoor er een cultuur is ontstaan van wederzijdse acceptatie en hard werken om onze doelen te bereiken. De For A Change basisschool heeft ook uitstekend samengewerkt met de omliggende scholen, de gemeenschap en het actiecomité. Er zijn geen gevallen geweest waarin er conflicten waren tussen leerkrachten en medewerkers van de organisatie of leden van het actiecomité.
Hoewel het verplicht is in Malawi om trouw te zijn in werken voor de overheid, is het onder de meeste ambtenaren geen cultuur om altijd aanwezig te zijn op het werk. Het is daarom in dit opzicht een succes als leerkrachten op deze school het als norm nemen om niet afwezig te zijn. Dit heeft het heel goed mogelijk gemaakt dat onze leerlingen meer leren dan andere schoolgaande kinderen.
Iets waar we ons ook over verheugen, is dat onze leerlingen van For A Change het uitstekend hebben gedaan bij de examens van het district. De eerste keer dat we in groep 4 zaten, stonden we op plek 4 van de 10 scholen, op plek 10 in het district en nu verwachten we een nog betere positie, omdat onze leerlingen van groep 3 en 4 het uitstekend hebben gedaan. Maar we wachten nog op de eindresultaten, omdat de toetsweek nog maar net is afgerond.
Leraren bij For A Change ervaren over het algemeen een coöperatieve werkrelatie en dit heeft een teamgeest onder de leraren bevorderd, wat aansluit bij de reeds bestaande cultuur van de mensen die bij For A Change werken. Er is geen bureaucratie bij For A Change, wat blijkt uit het feit dat we geen barrières hebben wanneer we de directeuren moeten ontmoeten. Onze directeuren kunnen rondlopen, elkaar ontmoeten en met elke medewerker van de organisatie, inclusief de school, communiceren. De kwaliteit van leven in de woonwijk van For A Change Primary School en op de hele school is ook aanzienlijk verbeterd dankzij de aanleg van elektriciteit en de modernisering van het watersysteem. Dit heeft het leven voor ons als leraren bij For A Change Primary School echt interessanter gemaakt dan ooit tevoren. Dit heeft ook enorm bijgedragen aan de verbetering van de sanitaire voorzieningen en hygiëne op deze school.
Het leven kan niet altijd rozengeur en maneschijn zijn, want in elke situatie zijn er valkuilen of uitdagingen, en For A Change Primary School is daarop geen uitzondering. De school ondervond de volgende uitdagingen:
De manier waarop de school leerlingen van andere scholen inschreef of identificeerde. For A Change basisschool heeft leerlingen uit de dorpen die deel uitmaken van het schoolgebied gerekruteerd zonder de naburige school, in dit geval Ntundama, te vragen een aantal van haar leerlingen eruit te halen en formeel naar deze school over te plaatsen.
Ouders en verzorgers van de leerlingen die we bij For A Change lesgeven, aarzelen en komen niet snel opdagen als ze worden opgeroepen door de schooldirecteur of leerkrachten van deze school, in tegenstelling tot wanneer ze worden uitgenodigd door de directeur van de For A Change-organisatie.
De meeste ouders moedigen het onderwijs van hun kinderen niet erg aan. Dit blijkt uit het feit dat ze geen leermiddelen zoals schriften, potloden en pennen verstrekken voor het geval dat de door de organisatie verstrekte artikelen opraken.
Maar als leerkrachten van For Change Primary School waarderen we de steun, begeleiding en samenwerking die de school van de organisatie geniet enorm. De samenwerking tussen onze directeuren herinnert ons er voortdurend aan hoe belangrijk het is om samen te leven en hard te werken om onze doelen te bereiken. Tegelijkertijd dienen we de gemeenschap waarvan we deel uitmaken, terwijl we deze toekomstige leiders opleiden.