Vertrouwen in alles

12 februari 2024

Het valt me steeds weer op hoe belangrijk vertrouwen is in het werk dat we doen. Zonder vertrouwen komen we nergens. We moeten op onszelf kunnen vertrouwen zodat we in actie willen en kunnen komen. We moeten op anderen kunnen vertrouwen zodat we niet in een isolement terechtkomen, maar onze krachten kunnen bundelen. We moeten op God kunnen vertrouwen als we niet in een zee van reddeloosheid of zinloosheid terecht willen komen.

Bij het werk van de stichting in Malawi en Nederland is vertrouwen de belangrijkste basis van al het werk. We vertrouwen erop dat er voor ons gezorgd wordt, dat het werk door kan gaan. Soms is dat vertrouwen moeilijk, en zien we dat de weg heel anders gaat dan we voor ogen hadden. Dat er minder middelen zijn dan we eigenlijk nodig denken te hebben, dat er minder energie of gezondheid is dan we zouden willen. Maar we vertrouwen niet op lucht, we vertrouwen op onze God, die ons ook zoveel mensen laat zien op wie we kunnen vertrouwen. En zo vaak is ook ons vertrouwen ver overstegen, en zagen we dat er vele malen meer gebeurde en mogelijk was dan we ons ooit konden voorstellen.

Dat is in Kwanjana elke dag zichtbaar, steeds meer kinderen die geholpen kunnen worden, die een kans krijgen op de toekomst. Steeds meer faciliteiten die de veldwerkers en de medewerkers in Malawi ondersteunen bij het helpen van anderen. En daarin zien we de zorg van God, in de zorg van alle mensen die ons steunen. Daarin blijkt ook het vertrouwen van die mensen in het werk van de stichting. En dan zien we weer dat wat vroeger al gold, vandaag nog steeds geldt (Psalm 145): "De HEERE is allen nabij die Hem aanroepen, allen die Hem in waarheid aanroepen."

Daarom hebben we vertrouwen in de toekomst, wat er ook gebeuren zal. Hoe diep de dalen of hoe hoog de bergen ook zullen zijn, we gaan in vertrouwen!